Poetul Ion Vinea a
avut peste zece mii de femei, în timp ce colegul său de breaslă Ion
Barbu şi-a trecut în agendă doar cinci mii de amante.
Altfel,
Camil Petrescu s-a iubit cu Monica Lovinescu, Nichita Stănescu cu
Gabriela Melinescu, Preda cu Aurora Cornu şi Nina Cassian, Piru cu (mai
toate) studentele sale, Dinescu şi Iaru cu Denisa Comănescu.
Iubirea -
cea mai veche temă prezentă în literatura şi în mitologia universală -
şi poveştile de dragoste au învolburat imaginaţia oamenilor de la
începuturi până în zilele noastre. Despre pasiunile amoroase ale
scriitorilor, cele care au inspirat personaje şi pagini de neuitat ale
literaturii, s-ar putea întocmi voluminoase antologii. Ţinând cont de
spaţiu şi context, noi vom încerca doar o scurtă trecere în revistă a
câtorva dintre relaţiile/iubirile marilor scriitori români de ieri sau
de astăzi.
Campionul campionilor, Ion Vinea
Ion Vinea, mare poet
şi prozator, autorul romanului „Lunatecii", se lăuda că a avut în
aşternut, de-a lungul vieţii, aproximativ zece mii de femei. Apropiaţii
spun despre virilul om de litere că nu vorbea chiar aiurea. Vinea
scrisese relativ mult şi publicase în toate revistele, dar era atât de
prins de caznele amorului, încât, până în momentul morţii, nu tipărise
niciun volum. Abia când se afla pe patul de moarte, prietenii i-au
strâns poeziile în volumul, celebru în literatura română, „Ora
fântânilor". I-au dus repede cartea de la tipografie, iar muribundul a
ţinut în mână, înainte de a pleca pe cealaltă lume, primul său volum de
poeme.
Ménage à trois
Acelaşi Ion Vinea
(bătrân) şi prozatorul Petru Dumitriu (tânăr şi în ascensiune) trăiau cu
aceeaşi femeie - Henriette Yvonne Stahl. Un tihnit şi voios ménage à
trois.
Într-o zi vine la
Dumitriu, care era director la o mare editură, un scriitor şi îl roagă
să-i publice o nuvelă. Şocat, Petru Dumitriu observă că este chiar
povestea cu Henriette şi că nu e scrisă tocmai elegant.
Dumitriu şi-a zis
atunci: „Nuvela asta e despre mine şi Henriette. Dacă nu i-o public, se
face vâlvă. Nuvela e proastă, iar dacă o tipăresc, nu va avea niciun
ecou". Ceea ce s-a şi întâmplat.
În anii puterii
populare, Vinea nu avea drept de semnătură. Făcea traduceri, dar le
semna... Petru
Dumitriu, care încasa banii şi îi ducea amicului său. Uneori, Dumitriu,
beat fiind, îl suna pe Vinea să-i spună că a cheltuit toţi banii pe
cadouri pentru Henriette.
Ion Barbu nu ierta nimic
La rândul său, poetul
şi matematicianul Ion Barbu (Dan Barbilian) s-a bucurat de
dezmierdările a cinci mii de femei. Moartea i-a fost grăbită de faptul
că asaltase, la pielea goală, o tânără într-o cameră neîncălzită. Era
iarnă, iar sistemul imunitar al poetului era slăbit din pricină că se
droga cu eter - obişnuia să îşi pună măşti cu vată îmbibată în eter. Ion
Barbu făcuse ciroză, dar continua să alerge după femei. Una dintre
tinerele nevinovate pe care le desfăta aproape zilnic cu câte o partidă
de amor era juna poetă Nina Cassian, o fată destul de urâţică şi care,
la finele anului 2010, s-a autocaracterizat astfel: „Până la 17 ani, nu
se uita la mine nici un câine!"
Mare amatoare de plăceri trupeşti, Nina ajunsese la bătrâneţe să se culce numai cu tineri sub 20 de
ani.
Urâta şi bestiile (tinere)
Despre apetitul sexual
al Ninei Cassian aflăm câte ceva şi de la scriitorul Cristian
Teodorescu. Acesta, într-un articol postat pe blogul său, o
numeşte/alintă pe celebra şi venerabila poetă drept cea mai frumoasă
femeie urâtă din lume: „Prin 1985, am luat cu împrumut de la Ovid S.
Crohmălniceanu, mare admirator al autoarei lui «Nică fără frică», două
cărţi de poezie de-ale Ninei, cum îi spunea profesorul care fusese
îndrăgostit de ea, cam fără speranţe. Când i le duc înapoi, mă întreabă
Croh cum mi s-au părut. Mai ştiind una-alta despre aventurile ei
erotice, zic: « Cam frigide, dom' profesor!». Croh, serios şi
contrariat: «Vorbeşti serios?! Dar ai cunoscut-o pe Nina?». O văzusem
odată pe Calea Victoriei şi rămăsesem cu ochii după ea - nu cu vreun
interes de cotoi, dar sclipea. După '90, am stat de vorbă de vreo două
ori, pe vremea când încă
întorceau bărbaţii capul după ea pe stradă. Mi-a răspuns, zâmbind, la
tot soiul de întrebări neruşinate, cerându-mi s-o tutuiesc, cât mai
provocator. (...) Totuşi, pentru că orgolioasa poetă simţea că mă uitam
la ea cu tot interesul, în ciuda diferenţei de vârstă de mai bine de 30
de ani dintre noi, ne-am despărţit amical".
Patul lui Camil Petrescu
Camil Petrescu,
autorul „Patului lui Procust", a fost amantul tinerei scriitoare şi
critic literar Monica Lovinescu. Aceasta l-a pasat unei nimfomane pe
care, în cele din urmă, prozatorul a luat-o de nevastă. Soţia lui Camil
Petrescu, care aducea fără nicio jenă bărbaţi în casă, l-a chinuit pe
scriitor până în clipa morţii sale, survenită la vârsta de 63 de ani. A
decedat la spital, din pricina unei boli de circulaţie a sângelui, după
ce şi-a smuls din vene perfuziile care îl ţineau în viaţă. Cum Camil nu
avea încredere în medici, se trata singur cu halva, fiind convins că
astfel sângele îi va circula mai lesne prin artere. Monica Lovinescu,
fiica criticului literar Eugen Lovinescu și verişoara prozatorului Anton
Holban, a scriitorului Vasile Lovinescu şi a dramaturgului Horia
Lovinescu, s-a căsătorit, mulţi ani mai târziu, cu poetul Virgil
Ierunca.
Un cvartet cu nuvelişti sentimentali
Zaharia Stancu avea o
aventură cu Lydia Manolovici, dar făcea mofturi în faţa lui Anton Holban
şi a lui Octav Şuluţiu, care, din neţărmurită dragoste, îi dedicaseră,
fiecare, câte un roman. Părea, în fapt, un banal trio amoros, Anton
Holban-Octav Șuluțiu-Lydia Manolovici, cu suferinţele, chinurile şi
leşinurile lui foarte artistice - cum povesteşte Ioana Pârvulescu în
„Întoarcere în Bucureştiul interbelic". În realitate era un ditamai
cvartetul, căci frumoasa, jucăuşa, „l'allumeuse Dania", după numele
literar pe care i-l dăduse Holban, îi aţâţă erotic pe ce doi, dar îl
preferă pentru lucrurile mai serioase pe un al treilea, mai teluricul
Zaharia Stancu (în romanul cu cheie al acestuia, „Oameni cu joben", ea
se lăsa sărutată de personajul care-l travesteşte pe Holban doar pentru a
vedea „cum sărută un nuvelist sentimental").
Şi totuşi, fermecătoarea evreică Lydia
Tot despre Lydia
(Manolovici), Stancu, Holban şi Şuluţiu scrie minunat şi Şerban Tomşa,
într-o scrisoare imaginară trimisă lui Anton Holban. „Primul scriitor
care a cunoscut-o pe Lydia a fost Octav Şuluţiu. Era sărac şi urât, dar
Şuluţiu era nebun după ea. Scria în jurnal, îi făcea declaraţii
înflăcărate şi i-a dedicat romanul «Ambigen». Pe urmă, Lydia v-a
întâlnit pe dumneavoastră şi, pentru Şuluţiu, au început chinurile
geloziei. Niciunul dintre dumneavoastră nu ştia că, în tot acest timp,
fermecătoarea evreică se culca, fără prea multe mofturi, cu Zaharia
Stancu, ţăran viguros, distins, şchiop, dar, se pare, foarte viril.
Lydia Manolovici a găsit pe cineva mai cinic decât ea. Zaharia Stancu
s-a insinuat în casa prosperei familii de evrei, a făcut amor pe
săturate cu fata, a înregistrat amănunte compromiţătoare, a scris un
roman, «Oameni cu
joben», în care a trecut toate detaliile şi a încercat să-l şantajeze
pe tatăl muzei. Cum bătrânul n-a cedat la şantaj,
Stancu a publicat
romanul! Lydia a avut, în cele din urmă, ceea ce a meritat! Tatăl său a
măritat-o cu un englez bogat, după cum intuiserăţi dumneavoastră cu mult
înainte."
Nichita Stănescu, iubitul nebun al Gabrielei Melinescu
În tinereţe, Nichita
Stănescu a avut o relaţie extrem de pasională cu Gabriela Melinescu, o
încântătoare poetă din generaţia lui. Ajunsă în Suedia, Melinescu l-a
promovat mult pe neasemuitul poet pentru a obţine Premiul Nobel, deşi se
despărţiseră de multă vreme, iar ea se căsătorise cu un suedez. Când
erau iubiţi, Nichita o încuia pe Gabriela în apartamentul său şi pleca
la beţii care durau câteva zile. Uneori, ea suna disperată la
instalatori care veneau să spargă uşa, salvând-o astfel de la moarte
prin inaniţie.
Preda şi Aurora Cornu
Cât timp a fost
căsătorit cu poeta şi prozatoarea Aurora Cornu, Marin Preda a scris
foarte intens. Ea, mai tânără cu 12 ani decât el, era inteligentă şi îi
dădea sugestii în legătură cu construcţia cărţilor şi cu pasajele care
ar fi trebuit să fie eliminate.
„Moromeţii", partea întâi, îi datorează enorm Aurorei Cornu. După divorţ, Preda a început să-şi construiască naiv şi schematic romanele („Delirul", „Marele singuratic") şi să se irosească în amoruri ieftine.
„Moromeţii", partea întâi, îi datorează enorm Aurorei Cornu. După divorţ, Preda a început să-şi construiască naiv şi schematic romanele („Delirul", „Marele singuratic") şi să se irosească în amoruri ieftine.
Printre altele, prin dormitorul lui Preda a trecut şi necruţătoarea Nina Cassian.
Păunescu şi Ana Blandiana
Însurat cu poeta
Constanţa Buzea, poetul Adrian Păunescu avea o relaţie de dragoste cu o
altă poetă a acelor vremuri, Ana Blandiana (Otilia Coman, pe numele său
real). Despre această legătură vorbeşte chiar Constanţa Buzea, prima
soţie a lui Păunescu: „Într-o noapte, soseşte acasă euforic şi gălăgios,
umăr la umăr cu Otilia, vizibil surprinsă când le-am deschis uşa .
Mirosind a zăpadă, au descărcat în mijlocul mesei noastre rotunde o
plasă cu mere roşii, de vis. Păreau amândoi picaţi din grădina Raiului,
după izgonire. În vremea aceea, Adrian venea acasă şi se culca pe
canapea întors cu spatele la noi. Cu faţa la perete, suferea. Ofta cu
ochii strânşi, aproape să plângă, refăcând în minte scenele cu Nana,
îmbrăţişându-se şi prelungind agonia unei dorinţe apocaliptice.
Aşa şi-a
scris cartea cu care a luat premiul şi a stârnit certuri în juriu. O
carte ca o rană vie, pe care o cunosc şi o evit, pe care am
dactilografiat-o. A scris la ea bolnav de o lingoare ce nu se mai
istovea".
Manolescu - profesorul şi cuceritorul
Nicolae Manolescu s-a
iubit cu criticul de teatru şi realizatorul de televiziune Marina
Constantinescu. Întrebată în ce fel i-a schimbat destinul povestea de
dragoste pe care a trăit-o în anii de după facultate cu Manolescu,
Marina Constantinescu a răspuns: „Cred că acea poveste, care a durat ani
buni, m-a marcat fundamental. Este relaţia care m-a maturizat, din
toate punctele de vedere. Relaţia care mi-a revelat eul".
Foştii colegi ai lui
Nicolae Manolescu povestesc că acesta le dădea chiar şi lecţii de
agăţat. Odată, fiind la un festival împreună cu optzeciştii, Manolescu
se plimba cu câţiva poeţi pe străzile Iaşiului. La un moment dat, au
văzut în faţa lor o femeie trăsnet. „Pariez cu voi că o agăţ din prima",
a spus Manolescu. „Vă băgaţi?" „Mai încape vorbă?!", au răspuns în cor
poeţii. Manolescu s-a desprins de grup, s-a apropiat de femeie, i-a spus
câteva vorbe şi au plecat împreună. În noaptea respectivă, criticul n-a
mai apărut la hotel. Răutăcioşii şi invidioşii mai spun despre
stimabilul domn, care a fost implicat şi într-o lungă poveste de
dragoste cu prozatoarea Dana Dumitriu (a murit destul de tânără, de
cancer, după ce se despărţise de Manolescu), că era atât de admirat de
femei, încât nu mai ştia cum să scape de insistenţele studentelor şi
ale nevestelor prietenilor.
Alţi cuceritori de seamă ai literaturii române
Alexandru Piru, critic
şi istoric literar, rector la Craiova fiind, avea enorm succes la
studentele sale. Cei care l-au cunoscut îndeaproape spuneau că era atât
de perseverent şi de docil, încât reuşea să facă faţă cu succes tuturor
solicitărilor.
Nici prozatorul Mircea
Nedelciu, unul dintre cei mai importanţi reprezentanţi ai optzecismului
şi postmodernismului, nu făcea nazuri când venea vorba despre
sensibilitatea şi frumuseţea sexului opus. Autorul „Tratamentului
fabulatoriu" obişnuia să se prefacă beat ca să fie condus acasă de câte o
frumoasă domnişoară trupeşă. Florin Iaru, un alt poet visător şi
zăpăcit, nematurizat pe deplin nici astăzi (este căsătorit cu mai tânăra
scriitoare Cecilia Ştefănescu), i-a suflat-o, pe vremuri, pe Denisa
Comănescu lui Mircea Dinescu. Vădit supărat pe fapta amicului său,
Dinescu a scris atunci: „De când am aflat că Denisa Comănescu umblă cu
Florin Râpă (numele adevărat al lui Iaru), o pasăre-mpuşcată a ţipat în
mine."La 60 de ani, Mihail Sadoveanu şi-a părăsit familia pentru tânăra
Valeria Mitru (20 de ani). I-a dedicat fetişcanei şi un volum de poezii,
DAIM
(„Doamnei alese a inimii mele"), care l-a lăsat rece pe Eugen
Lovinescu. Sadoveanu a trăit alături de Valeria Mitru aproape 21 de ani,
până la moartea sa, în 1961.
"Ce ar folosi unui om sa cistige toata
lumea daca si-ar pierde sufletul?
Ce ar putea da un om in schimb pentru sufletul sau...