miercuri, 25 ianuarie 2012

DISNEYLAND, copilaria perpetua intr-o lume de vis


DISNEYLAND, copilaria perpetua intr-o lume de vis
“E distractiv sa faci imposibilul!” spunea odata Walt Disney, cel care, in 1923, sosea la Hollywood cu 40 de dolari in buzunar si pe al carui nume acum cunoscut in intreaga lume s-a construit un adevarat regat al copilariei.
Totul a inceput cu un soricel - Mickey Mouse - adus la viata in 1928, despre care Walt Disney insusi spunea ca il iubeste mai mult decat pe orice femeie pe care a cunos­cut-o. Tot creatorul lui Mickey sustinea ca animatia este un mijloc universal de comunicare: se adreseaza oamenilor de toate varstele, din intreaga lume si, intr-adevar, universul moral creat de Disney, in care binele ie­se mereu triumfator, este indragit de toti.
In 1955, Walt Disney a facut primul pas dincolo de realitatea virtuala pe care o crease: a infiintat primul parc tematic - Disneyland -, in Anaheim, California. In ciuda tuturor criticilor care prooroceau un rasunator dezastru financiar, parcul a avut in primul an de functionare un venit brut de 10 milioane de dolari. Visul a iesit invingator in fata realitatii. Apoi, magia Walt Disney s-a raspandit in lume.
La ora actuala, cu incasari totale (din toate activitatile) de 80 de miliarde de dolari anual, compania detine 5 parcuri tematice: Disneyland California (1955), Disney World Florida (1971), Disneyland Tokyo (1983) si Disneyland Paris (1992), Disneyland Hong Kong (2005), Disneyland Shanghai si Disneyland Dubai fiind programate sa se deschida in urmatorii 5 ani.
Cel mai mare parc si resort Disney pana in prezent este cel din Florida, care ocupa o suprafata de 121,7 km patrati (aproape de doua ori mai mult decat insula Manhattan), are peste 60.000 de angajati si cateva zeci de milioane de vizitatori anual. Giganticul complex are patru parcuri tematice, doua parcuri acvatice, 23 de hoteluri, sase terenuri de golf si doua complexe de distractii indoor. Al doilea mare parc Disneyland este cel din Paris a avut de la inaugurare, in 1992, peste 200 de milioane de vizitatori, dintre care 16 milioane numai anul trecut - ceea ce il face cea mai vizitata destinatie turistica a Frantei si a Europei; asta in pofida atitudinii ostile a intelectualitatii franceze, care-l considera un afront adus culturii tarii lor.
Aceasta afacere uriasa este in continua expansiune. Programul Magical Gatherings, lansat in octombrie 2003, este o prioritate mondiala in materie de turism si permite grupurilor, oricat de numeroase, sa traiasca impreuna (ca o comunitate ad-hoc) experienta lumii Disney. Mai exista apoi Fast Pass - un program pentru un sistem de acces ce impiedica formarea cozilor insupor­ta­bi­le din parcurile de distractii - si cardul co-branduit Disney VISA, care permite utilizatorilor sa castige excursii sau diferite produse Disney.
Disney Magic si Disney Wonder sunt cele doua vase de croaziera ale Disney Cruise Line, cu care compania opereaza in marea Caraibelor si in Bahamas. Croazierele sunt astfel concepute incat pot satisface asteptarile pasagerilor de toate varstele. Fiecare dintre cele doua vase cantareste 83.000 de tone, are un echipaj de 900 de oameni si poate lua la bord 2.400 de pasageri.
Disneyland nu va fi gata niciodata. El va continua sa se dezvolte atata vreme cat oamenii isi vor dori ca visele sa li se transforme in realitate", spunea Walt Disney in 1966, cu putin timp inainte de a se stinge din viata.